Jak wygląda współpraca z copywriterem?

Prowadzisz własny biznes i chcesz, żeby rozwijał się jak najszybciej? Nic dziwnego, że przyszedł Ci do głowy pomysł skorzystania usług copywritera. Nie zdziwię się też, jeśli nie wiesz, jak powinna przebiegać współpraca z copywriterem, bo to stosunkowo młody zawód. Od czego zacząć, czego wymagać, a co dać od siebie? Zobacz.

 

współpraca z copywriterem

 

 

 

Współpraca z copywriterem - zanim zaczniesz

 

Kiedy wybierasz mechanika, sprawdzasz, na jakich samochodach się zna, a gdy idziesz do fryzjerki, pytasz, w czym się specjalizuje. Postępuj podobnie w przypadku usług copywritingu. Zastanów się, czego potrzebujesz, bo nikt nie jest dobry we wszystkim. Zamiast zastanawiać się, kim jest creative copywriter, a kim content writer, po prostu zapytaj (lub sprawdź na stronie), czym zajmuje się dana osoba. Może to być na przykład:

 

• pisanie artykułów,

tworzenie treści na strony internetowe, opisów produktów i materiałów sprzedażowych,

• mailing,

• zarządzanie fanpage,

• tworzenie haseł reklamowych.

 

Niektórzy specjalizują się też w konkretnych branżach, na przykład medycynie czy bankowości. Możesz wziąć to pod uwagę, ale pamiętaj, że dobry copywriter stworzy nawet specjalistyczne treści bez wykształcenia w danej branży, dzięki researchowi.

 

Znalazłeś kogoś, kto zajmuje się dokładnie tym, czego potrzebujesz? Zanim zdecydujesz się na współpracę z danym copywriterem, zawsze sprawdź jego portfolio. To właśnie ono powie Ci najwięcej o tym, jak pisze. Przeglądając je, zobaczysz też, czy odpowiada Ci jego styl pisania i czy przemawiają do Ciebie jego teksty.

 

A co dalej?

 

 

Współpraca z copywriterem, a kwestie finansowe

 

Każdy copywriter powinien omówić z Tobą kwestię finansów i rozliczenia przed podjęciem współpracy. Jeżeli tego nie zrobił, oprócz standardowych pytań o stawkę za 1000 zzs lub sprawdzenia jego cennika dowiedz się, czy:

 

• Wystawia fakturę

Wielu freelancerów podpisuje umowy o dzieło, a część z nich rozlicza się również za pomocą portalu useme.eu. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, jednak lepiej być ich świadomym od samego początku.

 

• Proponuje prace "na już"

Jeżeli zależy Ci na krótkim deadlinie, zapytaj od razu, czy jest to w ogóle możliwe. Współpraca z copywriterem może przebiec niemal ekspresowo, chociaż nie każdy przewiduje u siebie takie rozwiązania. Za wykonanie pracy "na wczoraj" większość osób pobiera też dodatkowe opłaty.

 

• Robi coś ekstra

Niektórzy, za dodatkową opłatą, mogą zaproponować Ci znalezienie odpowiednich słów kluczowych, inni dodadzą gotowe teksty na Twojego bloga i dobiorą do nich zdjęcia. Nawet jeżeli niczego takiego nie potrzebujesz, być może przyda Ci się to w przyszłości, a może po prostu pokaże, czy dana osoba idzie z "duchem czasu".

 

współpraca z copywriterem - pieniądze

 

 

 

Współpraca z copywriterem - na co zwrócić uwagę ustalając jej warunki?

 

Kompetencje - są

Portfolio - ciekawe

Kwestie finansowe - dogadane

Czy to już czas na podpisanie umowy?

Lepiej jeszcze się wstrzymaj 😉 Współpraca z copywriterem musi opierać się na zaufaniu, sprawnym kontakcie i zrozumieniu przez niego Twoich celów biznesowych. Dlatego, zanim się na nią zdecydujesz:

 

• Oceń kontakt

Wcale nie jest najistotniejsze, czy freelancer podaje swój numer komórkowy, bo nic Ci to nie da, jeżeli odbiera go raz na 10 połączeń. Nie ważne, jaki sposób komunikacji preferuje, najważniejsze jak mu to wychodzi. Nawet jeżeli dana osoba jest naprawdę dobra w tym, co robi, nie rób sobie tego i nie podpisuj z nią umowy, jeżeli nie odpisuje lub nie oddzwania przez kilka dni. W przyszłości powstaną z tego poważne problemy.

 

• Poczekaj na brief 

Jeżeli copywriter nie zadaje Ci pytań, to wiedz, że coś jest nie tak. Dobry specjalista prześle Ci dokument (lub zwykłą wiadomość) z listą pytań dotyczących Twojej firmy, klientów, Twoich celów itd. Nie łudź się - nikt nie czyta w myślach, dlatego przygotuj się na taki "wywiad", a jeżeli copywriter o niego nie prosi... poproś o pomoc kogoś innego.

 

• Zadbaj o przejrzystą umowę 

Tak jak wszędzie, tak i w tym zawodzie zdarzają się nieuczciwi lub po prostu zabiegani pracownicy (i pracodawcy), dlatego jasne zasady to podstawa, żeby współpraca z copywriterem przebiegła bez niepotrzebnego stresu. Sprawdź, czy znajdują się na niej terminy wysłania projektu i jego akceptacji oraz ewentualne kary za ich niedotrzymanie. Pamiętaj, żeby przed jej podpisaniem omówić sprawę przeniesienia praw autorskich. Wszystko powinno być jasne i korzystne dla obu stron.

 

 

 

Współpraca z copywriterem - jak zadbać o to, żeby przebiegła w przyjaznej atmosferze?

 

To, jak się zachowuje copywriter, to jedno, ale to, czy nie najesz się niepotrzebnego stresu i jak będzie wyglądał gotowy projekt, zależy też od Ciebie. Jak być pracodawcą, do którego aż chce się wracać? Co robić, żeby otrzymać dokładnie takie teksty, o jakie się prosiło?

 

• Odpowiadaj na dodatkowe pytania

Tak to często jest, że pytania copywritera nie kończą się na briefie. Czasami wpadnie na jakiś pomysł lub okaże się, że Twoje odpowiedzi nie są dla niego jasne. Dobry copywriter będzie pytał, aż nie upewni się, że zrozumiał Twoje potrzeby. Jeżeli nie dostanie odpowiedzi, jego praca nie tylko się opóźni, ale też może wyglądać inaczej, niż zaplanowałeś. Dlatego oprócz ocenienia szybkości jego odpowiedzi, również postaraj się odpisywać jak najszybciej.

 

• Zaufaj i pytaj 

Z jednej strony, powinieneś zostawić przestrzeń i zaufać jego doświadczeniu. Z drugiej, nie ma niczego złego w podsuwaniu sugestii i wypytywaniu o zabiegi, jakie zastosował. Dobremu copywriterowi zależy na Twoim sukcesie, a nie na tym, żebyś musiał "poprawiać" po nim teksty. Współpraca z copywriterem to nierzadko dochodzenie do kompromisów - on wyjaśni Ci, co zyskasz dzięki danym strategiom, ale to od Ciebie zależy, czy właśnie tego potrzebujesz.

 

• Płać na czas

Niby oczywiste, ale niestety nie dla wszystkich. Pamiętaj, że copywriter też musi płacić rachunki i nierzadko polega na wynagrodzeniu od Ciebie. Trzymaj się terminów, tak samo, jak w przypadku innych pracowników.

 

współpraca z copywriterem - atmosfera

 

Masz jeszcze jakieś pytania o to, jak przebiega współpraca z copywriterem? Pytaj śmiało, chętnie odpowiem!

Cześć, jestem Ada

 

Piszę teksty, dzięki którym moi klienci zarabiają więcej. Wychodzę z założenia, że lepiej stawiać na jakość niż na ilość. Jeżeli myślisz podobnie, rozgość się na mojej stronie, poczytaj bloga...

 

...a jeśli to wciąż za mało - napisz do mnie, a zajmę się tworzeniem dla Ciebie profesjonalnych treści na stronę, do katalogów i gdzie tylko potrzebujesz.
Podziel się ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *