Freelancing – jak rozmawiać z klientem, żeby wypaść profesjonalnie i zdobyć zlecenie?

Pamiętasz ten stres, kiedy czekałeś na rozmowę o pracę na etacie? Godzinami przygotowywałeś sobie odpowiedzi na wszystkie pytania i układałeś w głowie możliwe scenariusze. Cóż... praca jako freelancer ma to do siebie, że takich rozmów przeprowadzisz znacznie, znacznie więcej. Jak rozmawiać z klientem - potencjalnym pracodawcą, kiedy prowadzi się jednoosobową działalność? Jak poradzić sobie ze stresem? Lepiej używać „profesjonalnych” formułek czy od razu przejść na ty?

 

Jak rozmawiać z klientem

 

 

 

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz

 

Pierwszy kontakt klienta z Twoją firmą to często obejrzenie Twojej strony, fanpage'a lub reklamy. Poświęć swój czas na dopracowanie ich każdego szczegółu. Zadbaj też o to, żeby wymienione wiadomości przedstawiały Cię jako pozytywną i profesjonalną osobę. Oprócz tego:

 

- Przygotuj się na pytania

Zastanów się, o co może Cię zapytać klient oraz jakie może mieć obiekcje. Jeśli przemyślisz chociaż najważniejsze z nich, poczujesz się pewniejszy siebie - uwierz, że Twój rozmówca to wyczuje. Dzięki temu również w stresie odpowiesz na wszystko profesjonalnie, zamiast zacinać się co drugie zdanie.

 

- Poznaj klienta

To zdanie pojawia się na moim blogu bardzo często. Połóż szczególny nacisk na sprawdzenie, czym zajmuje się dana firma i jakie ma motto. Dzięki temu pokażesz klientowi, że zależy Ci na nim i, być może, znajdziesz między Wami jakiś punkt wspólny.

 

PRZYKŁAD: Na samym początku pracy na freelansie znalazłam ogłoszenie dużej firmy - szukali copywritera do stałej współpracy. Widziałam, że mnóstwo osób napisało pod ich postem „priv”, podczas gdy firma prosiła o kontakt e-mailowy.

Zajrzałam na ich stronę, gdzie zauważyłam, że kilkukrotnie pisali o tym, że nie boją się nowych wyzwań. Napisałam do nich wiadomość, a w ostatnim akapicie zaznaczyłam, że ja również mam takie podejście. Mimo niewielkiego doświadczenia zostałam przez nich wybrana, bo podeszłam do nich indywidualnie i pokazałam, że research to moje drugie imię.

 

 

 

Profesjonalista czy sztywniak?

 

Pytanie, które zadaje sobie wielu freelancerów już na początku - jak rozmawiać z klientem, pracując w branży kreatywnej? Zaproponować od razu przejście na ty, a może „paniować” i budować dystans przez cały czas? Jak to zwykle bywa, najlepsza opcja jest gdzieś pośrodku.

 

Rozmowy z klientem - profesjonalista czy sztywniak

 

- Bądź profesjonalny i ludzki

Nie ważne, co tworzysz, Twój klient chce poczuć, że rozmawia z profesjonalistą, ale nie sztywniakiem. Uważam, że dopóki druga strona sama o to nie poprosi, lepiej zostać przy oficjalnej komunikacji: „Pan”, „Pani”, „Państwo”. Nie oznacza to jednak, że każda Twoja wypowiedź powinna brzmieć jak wyjęta z ust profesora, o nie. Pamiętaj, że rozmawiasz z drugim człowiekiem i staraj się mówić „na luzie”, ale też bez przesady.

 

- Używaj prostych słów

Pułapka wiedzy to Twój wróg. Nieraz będzie Cię przekonywać do używania branżowego i trudnego słownictwa, bo przecież tak pokażesz, że wiesz, o czym mówisz... ale czy na pewno? Badania pokazują, że działa to wręcz odwrotnie - używanie słów, których nie rozumie Twój rozmówca, zostanie odebrane raczej jako arogancja. Tłumacz wszystko, o czym mówisz, a skomplikowane zdania zostaw sobie na rozmowy z kolegami z branży 😉

 

PRZYKŁAD: Współpracowałam kiedyś z osobą, która nie znała się na copywitingu - wiedziała tylko, że potrzebuje treści na stronę. W żadnej rozmowie z nią nie użyłam ani jednego branżowego słowa i wszystko tłumaczyłam jak najprostszym językiem.

Czy to komuś przeszkadzało? Absolutnie nie. Za to znacznie ułatwiło współpracę i nie stawiało klienta w niezręcznej sytuacji.

 

 

 

Jak rozmawiać z klientem?

 

Czy wiesz, że każda wymiana wiadomości może przebiegać według pewnego konspektu - planu, którego sam ustalisz? Zastanów się, jak chcesz być postrzegany, co chcesz osiągnąć i przygotuj się według poprzednich punktów, a wszystko wyjdzie naturalnie. Pamiętaj też o kilku zasadach, które Ci w tym pomogą:

 

- Słuchaj i pytaj

Im więcej klient Ci powie, tym lepiej poznasz jego problemy i lepszą usługę zaoferujesz.

 

- Chwal efekty, a nie produkt

Mów językiem korzyści. Potencjalnego klienta nie interesuje to, w jakim programie pracujesz i jak wspaniałe są Twoje projekty. On chce kupić efekt, jaki one mu dadzą.

 

- Bądź po stronie klienta

Pokaż, że go rozumiesz i proponuj najlepsze rozwiązanie - nawet jeśli oznacza to dla Ciebie mniej zarobionych pieniędzy. To Ci się opłaci.

 

- Mów prawdę

Ktoś prosi Cię o usługę, której nie wykonujesz? Przyznaj się do tego i wytłumacz, w czym pomoże mu to, co robisz. Nie owijaj w bawełnę - każdy to wyczuje.

 

- Podawaj konkretne przykłady

Za każdym razem, kiedy coś tłumaczysz lub proponujesz, podeślij rozmówcy linka do portfolio lub opowiedz przykład z życia wzięty. Zostaniesz odebrany jako profesjonalista, który miał styczność z podobnym tematem.

 

- Zachowaj spokój

Pamiętaj, że nie każdy musi kupić Twój produkt lub usługę, ale każda rozmowa, która przebiegnie w miłej atmosferze, buduje Twój wizerunek. Równocześnie nie poddawaj się po każdej odmowie - najpierw spróbuj zbić obiekcje klienta. Przede wszystkim bądź spokojny.

 

- Doradzaj

Klient pyta Cię o opinię na temat swojego logo, jakości tekstu na stronie itp.? Przekaż mu część swojej wiedzy za darmo. Wystarczy kilka zdań z podpowiedziami, co zmieniłbyś w danym projekcie, żeby zyskać ogromne zaufanie. Dzięki temu staniesz się pierwszej wyborem tej osoby, a w przyszłości zostaniesz przez nią polecony.

 

PRZYKŁAD: Pewna firma poprosiła mnie o wycenę napisania kilku artykułów, których tytuły były już ustalone. Oczywiście, odpowiedziałam na ich pytanie, jednak przy okazji wytłumaczyłam, jakie nagłówki sprawdziłyby się dużo lepiej w ich przypadku.

Wszystko uzasadniłam na podstawie badań i własnych doświadczeń, nie narzucając się. W odpowiedzi dostałam podziękowania i prośbę o napisanie tekstów według moich propozycji.

 

 

 

Kawa na ławę - koniec rozmowy początkiem współpracy

 

Pamiętaj, że jedna rozmowa to nie wszystko. Zadbaj o to, żeby Twój kontakt z daną osobą nie urwał się tak łatwo. Jeśli ktoś zdecydował się na Twoje usługi, umów się, kiedy i w jaki sposób podpiszecie umowę. Jeżeli twierdzi, że musi się zastanowić, zakomunikuj, że odezwiesz się do niego za X dni, a jeśli zrezygnował, przypomnij mu, że w razie czego chętnie pomożesz w przyszłości.

 

rozmowa z klientem - kawa na ławę

 

Po każdej rozmowie z klientem podsumuj wszystko w punktach - co ustaliliście, jakie macie dalsze pany itp. To pozwoli Ci uniknąć nieporozumień i zadbać o jasny przekaz.

 

 

Jak rozmawiać z klientem? Dodałbyś coś do tej listy? Daj znać!

Cześć, jestem Ada

 

Piszę teksty, dzięki którym moi klienci zarabiają więcej. Wychodzę z założenia, że lepiej stawiać na jakość niż na ilość. Jeżeli myślisz podobnie, rozgość się na mojej stronie, poczytaj bloga...

 

...a jeśli to wciąż za mało - napisz do mnie, a zajmę się tworzeniem dla Ciebie profesjonalnych treści na stronę, do katalogów i gdzie tylko potrzebujesz.
Podziel się ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *