Copywriting – jak pisać, kiedy nie wiesz, o czym piszesz?

Zdarzyło Ci się dostać zlecenie napisania tekstu z dziedziny, o której nie miałeś zielonego pojęcia? Kosztowało Cię to dużo stresu albo z obawy przed porażką odmówiłeś? Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się, jak pisać o nieznanych tematach w przyszłości.

 

copywriting-jak-pisac

 

Jeszcze zanim przejdę do tematu, mała uwaga. Wiem, że copywriterzy dzielą się na tych ze specjalizacjami i tych „od wszystkiego”, a pracodawcy mają swoje własne preferencje. Jeśli nie czujesz się na siłach lub nie chcesz pisać o czymś innym niż zazwyczaj, zostań przy swojej specjalizacji. Jeżeli jest inaczej, czytaj dalej 😉

 

 

 

Jak pisać o nieznanym? Weź firmę pod lupę

 

Research to drugie imię dobrego copywritera. Przydaje się przy każdym projekcie, jednak w sytuacji, w której nie wiesz niemal niczego, wyciśnij z niego jak najwięcej.

 

1. Poznaj firmę

Przede wszystkim wyślij pracodawcy obszerny brief z konkretnymi pytaniami. Jeżeli jest taka możliwość, skorzystaj z biznesplanu firmy i pytaj o wszystko, co przyjdzie Ci do głowy.

Twoją zaletą jest to, że nie wpadniesz w pułapkę wiedzy - wiesz dokładnie tyle, ile potencjalny klient firmy. Wytłumacz pracodawcy, że zadajesz pytania, które prawdopodobnie będą zadawali jego klienci. Zrozum też, na czym polega dana usługa lub jak działa produkt, o którym piszesz, żeby uniknąć wszelkich błędów.

 

2. Znajdź grupę docelową

Kiedy piszesz o nowej dziedzinie, dotarcie do odbiorców danej firmy staje się szczególnie istotne. Szukaj ich na grupach na Facebooku, sprawdzaj ich komentarze na blogach i forach. O co pytają, jakie mają wątpliwości, czego potrzebują i jakich słów używają?

 

3. Sprawdź konkurencję

Zobacz, jak wyglądają ich strony i teksty - na czym się skupiają i do kogo chcą docierać. Nie kopiuj - zamiast tego zastanów się, co możesz zrobić lepiej. Znasz już potencjalnych klientów - może szukają informacji o czymś, o czym inni nie piszą? Wykorzystaj to.

 

 

Jak pisać o nieznanym? Ucz się

 

Wiadomo, że copywriting nie polega na studiowaniu kilku kierunków studiów jednocześnie i byciu specjalistą w każdej dziedzinie. Jednak w tej pracy nie ma zgadywania. Jeżeli wydaje Ci się, że jakiś produkt działa w dany sposób, sprawdź to, zanim o tym napiszesz. Wykaż się profesjonalizmem i przestudiuj tematy, o których piszesz. Wykorzystaj do tego:

 

- porady na portalach tematycznych (np. takich: https://pytania.abczdrowie.pl/pytania-do-specjalistow),

 

- artykuły specjalistyczne,

 

- grupy na Facebooku - coraz częściej prowadzone przez specjalistów,

 

a także wszelkie inne źródła, np. gazety (i brief).

 

 

 

Jak pisać o nieznanym? Znajdź słowa kluczowe

 

Dopiero po dokładnym poznaniu firmy i jej klientów, zajmij się słowami kluczowymi. Kiedy znasz branżowy język, pójdzie Ci to dużo szybciej. Szukaj ich np.:

 

- na stronie Ubersuggest,

 

- w Google Trends,

 

- w wyszukiwarce Google, która po wpisaniu jednego słowa, podpowiada Ci kolejne.

 

 

 

Jak pisać o nieznanym? Zaplanuj pracę

 

Tworzenie zupełnie nowych projektów, zawsze wymaga trochę więcej energii. Jeśli siedzisz przed pustym arkuszem i nie wiesz, z której strony „ugryźć” dany tekst, rozłóż swoją pracę na małe kroki.

 

1. Po prostu wypisz wszystkie pytania lub zagadnienia, które powinny znaleźć się w tekście.

 

2. Pogrupuj je i stwórz z nich kilka nagłówków.

 

3. Odpowiadaj na każde pytanie po kolei - zabaczysz, jak szybko Ci to pójdzie.

 

 

Jeżeli dany projekt jest wyjątkowo skomplikowany, zaplanuj też prace z podziałem na dni, np.:

 

- pierwszego dnia zdobędziesz informacje,

 

- drugiego dnia stworzysz konspekt,

 

- trzeciego, czwartego i piątego dnia będziesz pisał,

 

- szóstego dnia sprawdzisz jeszcze raz całą treść - zarówno gramatykę, jak i retorykę.

 

jak-pisac-plan

 

Jak pisać, kiedy nie wiesz, o czym piszesz? Zawsze podchodź do swojego projektu jak do zadania i podziel go na kilka mniejszych części. Najpierw się przygotuj, a dopiero później zacznij tworzyć. Dzięki temu zdobędziesz pewność siebie, unikniesz błędów w tekstach i zaczniesz zdobywać nowe zlecenia.

 


A Ty, specjalizujesz się w jednej dziedzinie czy piszesz na różne tematy?

Cześć, jestem Ada

 

Piszę teksty, dzięki którym moi klienci zarabiają więcej. Wychodzę z założenia, że lepiej stawiać na jakość niż na ilość. Jeżeli myślisz podobnie, rozgość się na mojej stronie, poczytaj bloga...

 

...a jeśli to wciąż za mało - napisz do mnie, a zajmę się tworzeniem dla Ciebie profesjonalnych treści na stronę, do katalogów i gdzie tylko potrzebujesz.
Podziel się ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *