Ile kosztuje copywriting i co wpływa na różnice w cennikach copywriterów?

Zastanawiasz się nad zatrudnieniem copywritera, ale nie wiesz, na jaką stawkę się zgodzić? Wystawiłeś ogłoszenie o poszukiwaniu specjalisty i dostałeś oferty różniące się między sobą jednym zerem? Jaka cena jest wysoka, a jaka niska? Przestańmy robić z tego temat tabu. Zobacz, ile kosztuje copywriting i dlaczego cenniki copywriterów tak bardzo się między sobą różnią.

 

ile-kosztuje-copywriting

 

 

"Wycena indywidualna"

 

Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kogo nigdy nie zdenerwowały te słowa. Przeglądasz oferty copywriterów, szukasz orientacyjnej ceny ich usług, a zamiast tego, w większości przypadków, widzisz podobną do tej formułkę. Dlaczego?

 

1. Jest to po prostu łatwiejsze rozwiązanie

W niektórych branżach "wszystko zależy". W tym przypadku - od długości tekstu, od tego, czy projekt ma być gotowy "na już", czy w normalnym czasie, od jego rodzaju, a czasem nawet od długości współpracy. Wielu copywriterów woli wyceniać wszystko po pierwszym kontakcie, zamiast tłumaczyć się ze swoich propozycji każdemu klientowi. Bo przecież na stronie było taniej 😉

 

2. Początki nie są łatwe

Wszyscy jesteśmy ludźmi. Zwłaszcza początkujący potrafią mieć problem z wyceną swoich tekstów, a co dopiero z mówieniem o tym otwarcie. Skoro nie dzielą się tym ci doświadczeni, to może oni też nie powinni? A co, jeżeli zostaną skrytykowani za zbyt wysokie / zbyt niskie stawki? A co, jeśli niedługo postanowią je zmienić? I tak dalej, i tak dalej.

 

3. Inny target

Część copywriterów (i nie tylko) chce docierać tylko do ludzi, którzy już pisząc pierwszą wiadomość, są niemal zdecydowani na ich usługi. Dla takich klientów cena nie jest najważniejszym wyznacznikiem. Tym sposobem freelancerzy skupiają się w pełni na przyszłych klientach, już na starcie "odrzucając" tych niepewnych.

 

 

Różnice w cennikach

 

Znalazłeś kilka cenników copywriterów na ich stronach, fanpage'ach lub dostałeś je w wiadomościach prywatnych. Jeden copywriter zaproponował Ci 40 zł / 1000 zzs, drugi podał przedział od 10 zł do 30 zł / 1000zzs, a jeszcze inny wycenił projekt na 50 zł za godzinę pracy nad nim. Skąd taka rozbieżność? Od czego zależą ceny, jakie zaproponują Ci copywriterzy?

 

1. Poziom wtajemniczenia

Inaczej swoją pracę wyceni początkujący "copy" dorabiający sobie do etatu, a inaczej zawodowy "wyjadacz", który od lat osiąga sukcesy, być może wydaje książki i uczy tego innych. To jest jak najbardziej w porządku - każdy kiedyś zaczynał i szkolił swój warsztat.

 

2. Specjalizacja

Przede wszystkim - nikt nie zaproponuje takiej samej kwoty za obszerny tekst na landing page, co za krótką notkę na fanpage'a. Idąc dalej - jeżeli poprosisz o stworzenie treści na landing page w tematyce motoryzacyjnej, specjalista w tej dziedzinie poda prawdopodobnie większą stawkę niż ktoś, kto nie ma z tą branżą nic wspólnego.

 

3. Dodatkowe usługi

Jeżeli zależy Ci na czymś więcej, niż ciekawy, gramatycznie poprawny tekst, z pomocą przychodzą specjaliści SEO. U części z nich wyszukiwanie i rozmieszczanie słów kluczowych dostaniesz "w cenie", inni podadzą to jako ekstra usługę. Piszę o tym, bo wiem, że nie wszyscy pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, że wymaga to doświadczenia i zabiera trochę czasu. Dlatego SEO copywriter piszący merytoryczne treści doliczy to do wyceny.

 

4. Długość współpracy

Dla wielu freelancerów stała współpraca jest najważniejsza, bo zapewnia stałe przychody. Dlatego część z nich zejdzie ze stawki, kiedy dowie się, że potrzebujesz ich regularnej pomocy. Nie jest to jednak standard - każdy ma inne zasady i inny model biznesowy.

 

5. Usługi agencji, a usługi freelancera

Nie mogę o tym nie wspomnieć. Zatrudniając agencję reklamową, zatrudniasz grupę osób - każda musi dostać wynagrodzenie i mieć swoje miejsce pracy. Takie rozwiązanie niemal zawsze wychodzi drożej od współpracy z freelancerem. Wszystko zależy od tego, czego potrzebujesz.

 

cennik-copywritera

 

 

Ile kosztuje copywriting?

 

Jeszcze w 2016 r. ceny były dużo niższe od dzisiejszych. W obszernym artykule z tego roku, Jerzy A. Kozłowski pisze, że średnia stawka za opis produktu o długości 1000 znaków ze spacjami wynosiła 8 zł. Tymczasem dzisiaj ciężko znaleźć oferty poniżej 15 zł za ten sam tekst. Co więcej, jeżeli zależy Ci nie tyle na schematycznym opisie, ile na ciekawej treści pobudzającej wyobraźnię, "ubranej" w słowa kluczowe, raczej nie znajdziesz oferty poniżej minimum 20 - 25 zł / 1000 zzs.

 

Mówi się, że absolutnym minimum, od którego powinni wychodzić copywriterzy, którzy już "coś" wiedzą, jest 20 zł / 1000 zzs (pomijam tu zupełnie tzw. precle i teksty zapleczowe, bo nie są to treści contentowe i powoli "odchodzą do lamusa"). Im większe doświadczenie, wiedza i wszystko, co wymieniłam wcześniej, tym wyższa stawka. Do tego dochodzą też kwestie rodzaju projektu i wybranego sposobu rozliczenia - za znaki, godzinę pracy czy za gotowy projekt.

 

Gdybym miała wypunktować średnie widełki rynkowe za merytoryczne teksty na początku 2020 r., byłoby to:

• artykuły - od 20 zł do 60 zł za 10000 zzs

• opisy produktów i kategorii - od 20 zł do 50 zł za 1000 zzs

treści na strony internetowe - od 350 zł do 1000 zł za gotowy projekt

• teksty na landing page - od 150 zł do 600 zł za gotowy projekt

lead magnet - od 40 zł do 100 zł za gotowy projekt

 

 

Tani i dobry copywriting - czy to możliwe?

 

Każdy, kto profesjonalnie zajmuje się pisaniem do internetu, musi zarobić na tym wystarczająco, żeby utrzymać dom, rodzinę, firmę, sprzęt i tak dalej. Ciekawe wyliczenie godzinowe pokazujące realne zarobki copywritera stworzył w swoim artykule Copywriter Expert.

 

Kiedy odezwie się do Ciebie osoba, która oferuje niskie stawki, opcje są w zasadzie dwie:

1. Jest to osoba dorabiająca sobie do etatu, która nie ma wiedzy o tym, jak pisać do internetu.

2. Pisze do Ciebie freelancer lub agencja, która stawia na ilość, a nie jakość. Zarabia takie same pieniądze, pisząc więcej tekstów. Na każdy projekt ma mniej czasu i zazwyczaj nie jest to treść "wysokich lotów".

 

tanio-i-dobrze

 

Odpowiadając na pytanie - nie, tanio i dobrze nie idą ze sobą w parze. Niestety, doświadczenie pokazuje, że po takich tanich copywriterach nieraz trzeba wszystko poprawiać. Mnóstwo przedsiębiorców straciło w ten sposób sporo pieniędzy - najpierw wydając je na "copywritera", a później na osobę, która napisze wszystko od nowa. To do Ciebie należy decyzja, czy chcesz zainwestować w treści, które przyniosą efekt, czy wolisz zaryzykować i wybrać tańsze usługi.

 

Jeżeli zależy Ci na jakości i skuteczności, zajrzyj na moją stronę lub odezwij się do mnie przez formularz. Chętnie pomogę!

Cześć, jestem Ada

 

Piszę teksty, dzięki którym moi klienci zarabiają więcej. Wychodzę z założenia, że lepiej stawiać na jakość niż na ilość. Jeżeli myślisz podobnie, rozgość się na mojej stronie, poczytaj bloga...

 

...a jeśli to wciąż za mało - napisz do mnie, a zajmę się tworzeniem dla Ciebie profesjonalnych treści na stronę, do katalogów i gdzie tylko potrzebujesz.
Podziel się ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *